- Merk
- Porsche
- Model
- 911
- Type
- 930 Turbo / in preparation 3.3 Turbo Coupé
- Aantal deuren
- 2
- Aantal zitplaatsen
- 4
- Transmissie
- Handgeschakeld
- Tellerstand
- 97.000 KM
- Bouwjaar
- 30-06-1981
- Brandstof
- Benzine
- Prijs
- Op aanvraag
- Kleur
- Moos Grün
- Interieurkleur
- Beige / Zwart
- Bekleding
- Leder
- BTW/Marge
- Marge
- Aantal cilinders
- 6
- Cilinderinhoud
- 3299 CC
- Vermogen
- 300 PK
- Carrosserie
- Coupé
- Gewicht
- 1240 KG
- Bijtelling
- 0 %
- Vermogen
- 300 PK
Extra
- full restoration
- very nice condition
Porsche 911 Turbo 3.3 (930) – Matching Numbers – Volledig gerestaureerd – Moss Green
Te koop aangeboden: een uitzonderlijk mooie Porsche 911 Turbo 3.3 (type 930), afkomstig uit Duitsland en reeds lange tijd in België geregistreerd. De wagen werd voor het eerst ingeschreven op 30 juni 1981 en is een zeldzaam Europees exemplaar uit modeljaar 1981. Deze 930 Turbo is matching numbers, zowel motor als versnellingsbak zijn origineel en werden volledig gereviseerd.
Tussen 2012 en 2016 onderging de wagen een zeer grondige body-off restauratie van hoge kwaliteit, inclusief volledige revisie van motor en transmissie door Porsche Classic Center Gelderland. De totale investering bedroeg meer dan € 105.000. De wagen werd sindsdien amper 6.000 km gereden en maakt vandaag deel uit van een Belgische privécollectie.
De originele kleur van deze Turbo was Meridien Grey. Tijdens de restauratie werd de carrosserie volledig opnieuw gespoten in de originele Porsche kleur Moss Green Metallic (kleurcode 20C), een elegante en zeldzame kleur die perfect past bij het karakter van de wagen. Dit kleur was leverbaar als standaardkleur in modeljaar 1981 en is daarmee volledig correct voor het bouwjaar. De carrosserie werd volledig gestript, alle plaatwerk professioneel behandeld en heropgebouwd met perfecte pasnaden en een lakafwerking die beter is dan af fabriek.
Het interieur is afgewerkt in beige leder (geen kunstleder) met zwarte tapijten en originele sportstoelen. Waar nodig werd het interieur gerestaureerd met behoud van zoveel mogelijk originele elementen.
De 3.3 liter turbomotor levert 300 pk en 412 Nm koppel bij 4.000 tpm. De kracht wordt overgebracht via een manuele 4-versnellingsbak naar de achterwielen. De Fuchs-velgen (origineel) zijn gemonteerd met 205/55 banden op 7J x 16 vooraan en 245/45 op 9J x 16 achteraan.
Tussen 2012 en 2013 werd de motor en versnellingsbak volledig gereviseerd bij Porsche Classic Center Gelderland in Nederland. Hiervoor zijn gedetailleerde facturen beschikbaar ten belope van € 41.500. Daarna volgde de volledige restauratie van het koetswerk, de lak en het interieur, met bijkomende facturen van meer dan € 61.000. De totale investering bedroeg meer dan € 105.000 — aan huidige tarieven zou een restauratie van dit niveau nagenoeg het dubbele kosten.
Sinds de voltooiing van de restauratie heeft deze wagen deel uitgemaakt van twee gekende Belgische collecties en is hij uitstekend onderhouden gebleven. De wagen start, rijdt en schakelt perfect en levert nog altijd die unieke, mechanische rijbeleving die een originele 930 Turbo zo bijzonder maakt. Wij voorzien voor aflevering nog een controle en onderhoudsbeurt bij Porsche Classic, zodat de volgende eigenaar zonder zorgen kan genieten.
De 930 Turbo heeft in zijn tijd niet voor niets de bijnaam “Widowmaker” gekregen. Zeker in zijn vroege jaren stond hij bekend om zijn explosieve vermogensafgifte en gevaarlijke weggedrag bij onervaren bestuurders. De latere 3.3-versie met intercooler, zoals dit exemplaar, is krachtiger en iets meer beheersbaar, maar blijft een auto die respect vereist. Onder 3.500 toeren lijkt alles nog beheerst, maar vanaf ongeveer 3.800 tot 4.000 tpm bouwt de turbo plots druk op en komt er een brute stoot vermogen vrij die de wagen haast katapulteert. Deze abrupte “turbo kick” is wat de rijervaring van een 930 zo mythisch maakt. Geen elektronische rijhulpsystemen, geen ABS of tractiecontrole — puur mechanisch rijplezier, met het motorblok achterin en het stuur in je handen.
De 930 Turbo was in zijn tijd de snelste productieauto ter wereld. Eind jaren ’70 dacht Porsche zelfs dat dit misschien de laatste en krachtigste 911 zou worden, aangezien men de toekomst van de 911 onzeker achtte en de 928 als opvolger werd gepositioneerd. Hierdoor werd eind 1980 de levering van de Turbo naar de VS en Japan stopgezet. Enkel Europa kreeg nog leveringen in modeljaar 1981, wat dit type extra zeldzaam maakt.
Deze wagen combineert kracht en brutaliteit met een comfortabele uitrusting zoals schuifdak, getint glas, lederen interieur en vier luidsprekers. Hij is technisch top, visueel uitzonderlijk en historisch relevant.
Technische gegevens:
Bouwjaar: 1981
Eerste inschrijving: 30/06/1981
Oorsprong: Duitsland
Belgische registratie
Matching numbers (motor en versnellingsbak)
Kleur: Moss Green Metallic (20C) – origineel Porsche kleur voor modeljaar 1981
Oorspronkelijke kleur: Meridien Grey
Interieur: beige leder met zwarte tapijten en sportstoelen
Motor: 3.3 liter, zescilinder boxermotor met turbo
Vermogen: 300 pk
Koppel: 412 Nm bij 4.000 tpm
Versnellingsbak: manueel, 4 versnellingen
Aandrijving: achterwiel
Fuchs velgen:
Voor: 7J x 16 met 205/55
Achter: 9J x 16 met 245/45
Kilometerstand sinds restauratie: ca. 6.000 km
Totale gedocumenteerde restauratiekost: € 105.000
Porsche Classic controle en onderhoud inbegrepen bij verkoop
Internationaal transport mogelijk.
Wij spreken Nederlands, Frans, Engels en Duits.
Voor meer informatie, foto's of een bezichtiging:
Carrera-Sport-Classics
www.carrera-sport-classics.be
+32 495 23 35 81
Extra
- full restoration
- very nice condition